“Wie een lijk wil verstoppen, en er zeker van wil zijn dat niemand hem vindt, kan dat lijk het beste begraven op de tweede pagina van Google, daar kijkt toch niemand.” Het is een grapje dat SEO-specialisten onderling wel eens maken. Zoals in ieder grapje, zit ook in deze een kern van waarheid verstopt.

De websites die op de tweede pagina van Google staan, krijgen gezamenlijk slechts 4,8% van al het zoekverkeer. Sta je op de derde pagina, dan zul je genoegen moeten nemen met een magere 1%. Meer dan de helft van alle bezoekers klikt na hun zoekopdracht op één van de eerste drie resultaten. Valt jouw website daarbuiten, dan doet hij er simpelweg niet toe.

Weten hoe jouw website scoort? Laat een vrijblijvende SEO analyse van je website maken.

Veel bedrijven vragen zich af waarom ze überhaupt de moeite zouden nemen om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde, die steevast als nummer 1 naar voren komt in de zoekresultaten. Het antwoord daarop is vrij simpel: omdat websitebezoekers die via een zoekmachine binnenkomen goud waard zijn.

Waarom? Omdat ze ergens naar op zoek zijn. Het zijn bezoekers die een intentie hebben. Waar veel bedrijven op social media, vaak op krampachtige wijze, de voordelen van hun product of dienst prediken, in de hoop dat één van de volgers ineens denkt ‘dat wil ik’, is dat bij zoekend Nederland niet nodig. De behoefte is er al. Organisch verkeer, zoals we de doorverwijzingen vanuit Google noemen, bestaat voor bedrijven grotendeels uit potentiële klanten. Niets ten nadele van social media overigens, een gedegen strategie op die kanalen legt je ook geen windeieren.

Kijken, kijken, kopen!

De meeste mensen die Google gebruiken met een portemonnee in hun hand, zitten in de oriëntatiefase. Ze zijn op zoek naar informatie waarop ze hun definitieve keuze gaan baseren. Zij willen geïnformeerd worden over de productvoordelen, vergelijkingen zien en verwachten inhoudelijke diepgang. Hoe hoger de aanschafprijs van het product, hoe groter de behoefte aan informatie.

Een kleiner deel van de Google-toeristen is al verder in het koopproces, zij zoeken simpelweg de kortste route om een dienst af te nemen of product te bestellen. Wanneer het daarbij gaat om laaggeprijsde producten of herhaalaankopen, waar minimaal sprake is van een financieel risico, wordt de oriëntatiefase in veel gevallen zelfs overgeslagen.

Bezoekers die in de aankoopfase zitten willen vooral snel klaar zijn met hun aankoop. Hoe minder kliks, hoe beter. Zonder daarbij al teveel te moeten scrollen. Hierbij geldt vooral: hoe makkelijker het verloop, hoe beter de verkoop.

Wat verwacht Google van je?

Bezoekers die via een zoekmachine komen zijn dus ontzettend waardevol voor een bedrijf. Je zou ze bijna kunnen bestempelen als Sales Qualified Lead. Maar hoe zorg je er dan voor dat je omhoog kruipt in de zoekresultaten, wat verwacht Google van je?

Simpel, Google heeft namelijk maar één missie: de bezoekers die op zoek zijn naar informatie zo snel mogelijk helpen met de meest waardevolle website. Deel die informatie dan ook, zodat Google jouw bedrijf als autoriteit gaat zien.

Maak gebruik van de kennis die je van de klant hebt. Wat zijn de overwegingen die hij of zij maakt, in welke fase bevindt de klant zich? Richt daar vervolgens specifieke pagina’s voor in.

Luister goed naar de vragen die je klanten stellen en beantwoord die vervolgens uitgebreid op je website. Wees daarbij specifiek. Focus je niet op dat ene trefwoord waar je op gevonden wilt worden, maar op meerdere korte trefwoordzinnen. Doe je dat consequent, dan kun je ook als klein bedrijf aanspraak maken op een waardevolle nr.1 positie in de zoekresultaten. Ter illustratie beschrijven we een voorbeeld uit de praktijk.

Praktijkvoorbeeld:
In één jaar 16.000 nieuwe bezoekers

Wie aan schoolspullen denkt, die denkt al snel aan V&D, HEMA, Bruna of Action. Gevestigde namen die bekend staan om hun uitgebreide assortiment op dit gebied. Ook op Google vind je die bedrijven wanneer je naar schoolspullen zoekt.

Het is lastig concurreren tegen een bedrijf dat meer dan tien personeelsleden op de marketingafdeling heeft zitten. Hoe zorg je er als klein bedrijf dan voor dat ook jouw naam op het netvlies van je klant staat?

Door relevant te zijn op het juiste moment: de oriëntatiefase van de klant. Voor Huiswerkhulpjes, een eenmanszaak op knikkerafstand van Drachten, schreven we verschillende blogs. Berichten met titels als “Wat heb ik nodig voor de middelbare school?” en “Hoe kan ik het beste leren voor een toets?”.

Het zijn artikelen die antwoord geven op een heel specifieke zoekopdracht, waarbij je er bijna vergif op kun innemen dat je er de juiste bezoekers mee aantrekt, namelijk, leerlingen van het voortgezet onderwijs en hun ouders. De berichten hebben geleid tot een jaarlijkse stijging van 16.000 bezoekers en een nummer één positie in Google. Waarbij Google er zelfs voor heeft gekozen om één van de top tien lijstjes die we schreven op te nemen in de zoekresultaten.

Het kan dus wel, zelfs als eenpitter. Je moet alleen goed nadenken over het aankoopproces van je klant, een klein beetje verstand hebben van zoekmachine-optimalisatie (of iemand zoeken die daar verstand van heeft) en engelengeduld hebben. Het kan namelijk wel even duren voordat Google doorheeft dat hun bezoekers op jouw content zitten te wachten.

Kanttekening:
Er zijn veel meer factoren die een rol spelen bij de ranking in Google. In totaal zijn het er ruim 200. Wil je werk maken van je zoekmachine-optimalisatie, dan kunnen we vrijblijvend voor je in kaart brengen waar voor jou de kansen liggen.

Online marketing bureau uit Enkhuizen NederlandWestfriesland

Wij zijn een full service marketingbureau gevestigd in het Westfriese Enkhuizen. We helpen je met onze praktisch kennis op het gebied van marketing en ondersteunen je in de uitvoering. Of je nu een nieuwe website of huisstijl nodig hebt, je merk wilt laten spreken met beelden of vormgeving, of gewoon een flinke dosis creativiteit kunt gebruiken. We got your back!